ورزش شدید با فواصل زمانی، بر پیشگیری، تأخیر و مدیریت دیابت نوع 2 موثرتر است

 19 ژانویه 2015- یک مطالعه ی جدید نشان داد انجام ورزش شدید در مدت زمان کوتاه روشی کارآمدتر  و واقع بینانه تر برای جلوگیری، به تأخیر انداختن و مدیریت دیابت نوع 2 و همچنین  از دست دادن وزن است.

تحقیقات انجام شده توسط محققان واحد BRUدانشگاه لستر نشان داد که انجام ورزش شدید درمدت  زمان کوتاه درتوالیهای سریع می تواند موثرتر از ورزش های طولانی تر به بهینه سازی توانایی بدن دراستفاده و ذخیره  سازی قندخون باشد. نتایج این تحقیق درمجله ی Obesity Reviewsمنتشر شد.

 چاقی با دیابت نوع 2 ارتباط دارد؛ بیش از 80 درصد از افراد مبتلا به دیابت در رده ی افراد دارای اضافه وزن یا چاق طبقه بندی می شوند مداخلات رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی سنگ بنای مدیریت چاقی و دیابت نوع 2 است.

 تأثیر مداخلات ورزشی بر بهبود توانایی بدن در استفاده از انسولین برای جذب قند از خون به اثبات رسیده است اما تأثیر آن بر کنترل وزن همچنان بحث برانگیز است.

در دستورالعمل های کاهش وزن به 200 تا 300 دقیقه ورزش متوسط تا شدید درهفته برای کاهش وزن  طولانی مدت تاکید شده است اما تحقیقات قبلی نشان می دهد تنها 5 درصد از افراد در برخی  از کشورهای صنعتی موفق به انجام این مقدار ورزش می شوند. با این حال تحقیقات اخیر نشان داده است فعالیت فیزیکی حتی در غیاب کاهش وزن دارای تأثیرات زیادی  برسلامت  افراد است.

 درپاسخ به نیاز روز افزون افراد به کاهش  وزن، درمطالعه ی اخیر تمرینات ورزرشی شدید با فواصل زمانی یا HIITبه عنوان جایگزینی برای ورزش های طولانی مدت در طول هفته معرفی گردید. مداخلات ورزشی در زمانهای کوتاه می تواند فوایدی مشابه به ورزش های هوازی متوسط تا شدید  در طولانی مدت داشته باشد.

 یکی از محققان این پژوهش، Charlotte Jelleymanمی گوید: این مطالعه یک متاآنالیز از تحقیقات تجربی بود ما توانستیم با گردآوری شواهد یک رابطه ی علی و معلولی را از آن استخراج کنیم. نتایج این متاآنالیز نشان میدهد فواید روش HIITبر سلامت کاردیومتابولیک نسبت به  تمرینات مداوم رایج، بر مقاومت به انسولین  و آمادگی  جسمانی بیشتر است. بنابراین ورزش به شیوه ی HIITمی تواند  جایگزین  مناسبی برای تمرینات ورزشی مداوم برای ارتقاء سلامت متابولیک و کاهش وزن بویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک  باشد.

با این حال، با توجه به محدودیت های مشخص شده،  به تحقیقات بیشتری برای بررسی پاسخ های رفتاری و فواید بالینی  این نوع  ورزش در دراز مدت نیاز داریم.

منبع:

www.medicalnewstoday.com/releases/305257.php